Jiří Vaníček
vyhledávání

Letiště Mariánské Lázně

kalendář 15. 06. 2023 / aktualizace 22. 08. 2024 | 08:06         zobrazení   465 x  

Letiště Skláře se nachází nedaleko Mariánských Lázní. V současné době již není využíváno.

Letiště Mariánské Lázně - Skláře

Letiště Mariánské Lázně: Vzestup a pád legendárního vzdušného uzlu

V současnosti již nevyužívané letiště Mariánské Lázně se nachází nedaleko samotných Mariánských Lázní, v místní části Chotěnov-Skláře. Tento opuštěný komplex skrývá fascinující historii, která sahá až do doby mezi světovými válkami.

Počátky letectví v lázeňském městě

Letiště mělo hned dva své předchůdce. První letiště v této oblasti založil roku 1919 na louce u Velké Hleďsebe pilot Julius Arigi. Arigi byl prý nejmladším letcem a velmi významným vojákem Rakousko-Uherska v první světové válce. Po prohrané válce nesmělo mít Rakousko letadla. Arigi tedy usedl do svého letadla a odletěl do ČSR. Na louce postavil provizorní hangár a začal tu létat. Zprvu to byly soukromé lety, okružní a reklamní lety. Do roku 1925 přepravil více než 5500 osob bez jediné nehody. V roce 1920 založil leteckou společnost Ikarus a pronajal si pozemky pro nové letiště na Panských polích (dnešní sídliště). Odtud podnikal sezónní lety do Prahy a některých německých měst.

Vzestup mezinárodního letiště

Výstavba mezinárodního letiště ve Sklářích pak začala v roce 1927. Vznikla zde přistávací plocha o velikosti 600x800 metrů a dle projektu mariánskolázeňského architekta Karla Guta byla postavena funkcionalistická betonová letištní hala. V hale sídlilo ředitelství, bylo tam také sanitární centrum, radiová a meteorologická stanice, celní expozitura, pošta a restaurace. Vedle této letištní budovy byl vybudován hangár. Letiště bylo uvedeno do provozu 3. července 1927 odletem letounu Limusina do Prahy. Vznikla pravidelná vnitrostátní linka do Prahy, na které se v sezóně (od května do září) uskutečňovaly dva lety denně. Později existovalo celkem 18 leteckých linek do hlavních evropských měst. V předválečném období se staly Skláře po Praze druhým nejvýznamnějším centrem civilního letectví v Československu. Hospodářská krize před válkou pak ukončila slibný rozvoj zdejšího letectví.

Druhá světová válka a pohnutý osud letiště

Na podzim roku 1938 bylo letiště zabráno německým vojskem a byla zde zřízena pilotní škola, která byla v provozu po celou dobu války až do dubna 1945, kdy bylo letiště značně poškozeno po několika náletech amerických letadel. Po skončení války bylo letiště do listopadu 1945 obsazeno americkým vojskem a bylo zcela nepřístupné. Po jeho odchodu bylo letiště využito jako prostor k soustředění a k přípravě odsunu německého obyvatelstva z ČSR.

Poválečná éra a únos letadla

Po válce bylo letiště s hangáry po bombardování opraveno a uvedeno opět do provozu. Poválečná letecká doprava byla však v padesátých letech zastavena. Zprávy o provozu letiště v letech 1950-1989 se z důvodů absence místních novin a cenzury těžko shánějí. 8. června 1972 došlo k únosu letadla L-410 Turbolet na lince Mariánské Lázně - Praha - Bratislava - Lučenec. Deset z 15 cestujících byli únosci, kteří donutili kapitána letadla J. Mičicu přistát u Weidenu v Bavorsku. Mičica byl v kokpitu letadla zastřelen. Únos letadla byl propagandisticky zkresleně využit ve 30 případech majora Zemana - díl Mimikry. Únosci byli ve věku 18 - 23 let, zbraně získali krádeží. Otec jedné z únoskyň byl policista. I když trvali na tom, že jsou političtí uprchlíci, byli v Německu souzeni a nevydáni do ČSSR. Hlavní iniciátor Adamica se před procesem oběsil v cele. V roce 1990 dostali všichni od prezidenta milost. V období začínající normalizace únos vyvolal obrovskou aféru, hlavně nevydáním pachatelů, a také selháním bezpečnostních opatření (neexistencí rentgenu a rámů). Letišti zrušili dopravní lety a v roce 1981 bylo definitivně uzavřeno.

V letech 1965-1970 byla nepoužívaná letištní budova z masivního betonu vyhozena do povětří střelmistry z jáchymovských dolů ze Zadního Chodova.


Navštíveno: 16. června 2024
Lokalita: Mariánské Lázně (Karlovarský kraj)
Vzdálenost: 10 km
Navigace: 49.92742, 12.71616


Další památky z Boheminia na dosah:

Pavilon Křížového pramene - Mariánské Lázně (6 km = 10 minut jízdy autem)
Kolonáda Karolinina pramene - Mariánské Lázně (6 km = 10 minut jízdy autem)
Rozhledna Hamelika - Mariánské Lázně (7 km = 11 minut jízdy autem)
Státní zámek Kynžvart (15,5 km = 14 minut jízdy autem)


Více fotografií z parku Boheminium naleznete v albu na mém Zonerama profilu. Pokud byste měli o některou z fotografií zájem, neváhejte mě kontaktovat.


Štítky:
Boheminium Cestování Fotolov Fototoulky Na fotolovu
Sdílet na Facebooku Sdílet na X

© 2022–2025 - Jiří Vaníček, všechna práva vyhrazena
Top